GODZINY PRACY
- poniedziałek 7:00-12:00 i 13:00-16:00
- czwartek 16:30-19:00
DLA KOGO TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Integracji sensorycznej przeznaczona jest dla dzieci u których występują któreś z poniższych problemów:
- ma trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, dziecko odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu lub przerysowywaniu z tablicy, ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.)
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
- nie ma dominacji jednej ręki
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu
- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego (w większym stopniu niż rówieśnicy)
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża
- w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno
- źle toleruje wykonywane przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate)
- ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie
- wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi
- nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci
- niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania
- unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody
- na drabinkę, usiąść na wysokim stołku
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy
DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ OBEJMUJE
- wywiad z rodzicami (wystarczy jedno z rodziców),
- obserwację kliniczną
- przeprowadzenie „Południowokalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej”
- rozmowa z rodzicami, przedstawienie wyników badania
Czas przeznaczony na badanie oraz rozmowę z rodzicami obejmuje 3 spotkania, każde trwające około 60 minut. Po wykonaniu badań i testów rodzice otrzymują pisemną diagnozę, która zostaje omówiona na trzecim spotkaniu.
- zajęcia trwają zazwyczaj 50 min
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Do właściwego funkcjonowania każdego człowieka konieczna jest ścisła współpraca wszystkich zmysłów, która rozpoczyna się w pierwszych tygodniach życia płodowego i rozwija w dalszych okresach. Jest wiele czynników, które mogą spowodować zaburzenia tego rozwoju. Nie może wtedy wytworzyć się właściwa podstawa, na której dziecko mogłoby budować dalsze, coraz bardziej złożone zręczności i umiejętności psychoruchowe (w tym również mowę) oraz z powodzeniem zdobywać wiedzę w szkole. Im wcześniej, dzięki prawidłowej obserwacji dziecka i zastosowaniu odpowiednich testów, zostaną rozpoznane deficyty leżące u podstaw trudności w uczeniu się, właściwym zachowaniu czy koordynacji ruchowej, tym lepsze będą efekty terapii integracji sensorycznej.
(Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły)